EDUCACIÓ

Les carreres menys demandades amb més futur laboral

ELPERIODIC.COM - 10/07/2020

La presidenta del Consell Social de la Universitat Politècnica de València, Mónica Bragado, coincidint amb la realització de les proves de la selectivitat, realitza una crida a les joves perquè aposten per les carreres STEAM, “les dades són molt preocupants. Segons els diferents informes les grans oportunitats en el mercat laboral les ofereixen les ciències, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques, disciplines que no compten amb el suport de les joves”.

En aquest sentit, Mónica Bragado explica que segons l'informe “El desafiament de les vocacions STEAM”, publicat per l'Associació Espanyola per a la digitalització, “tan sols el 12’7% de les universitàries trien aquestes carreres. Situació que s'agreuja si es té en compte que actualment a Espanya hi ha almenys 10.000 ocupacions vacants per la falta de qualificació en aquestes disciplines”.

En opinió de la presidenta atraure a més dones a les carreres STEAM és una missió que ha de començar des de molt xicotetes, “les oportunitats de futur són molt clares, el món serà especialitzat i digital. Es necessiten professionals d'aquestes característiques amb urgència”

Per a Mónica Bragado una de les causes que explica aquesta situació és el fet que les joves no tenen referents que les inspiren per a seguir aqueix camí, “hem de donar a conéixer referents femenins perquè els xiquets i xiquetes descobrisquen la seua vocació científica i fugen dels estereotips”.

Les carreres STEAM són carreres considerades interdisciplinàries ja que representen la unió de la ciència i l'art per a potenciar la creativitat en la resolució de problemes i perquè requereixen un pensament critique per part dels alumnes per a innovar en temes com la sostenibilitat, energies netes, biotecnologia, intel·ligència artificial, etc.

Cal assenyalar, que el Consell Social de la UPV va llançar l'any passat Up!Steam, un programa per a aproximar als més joves cap a aquestes carreres d'una forma didàctica, pràctica i divertida per a mostrar-los com aquestes disciplines són claus per al desenvolupament de la societat i per a canviar el món. “Després de l'èxit de participació, més de 500 col·legis inscrits, ja estem treballant en la segona edició on la programació de videojocs per a afrontar els nous desafiaments tindrà un paper important” finalitza Bragat.