elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Valencià

Josep Tormo dóna a la Biblioteca un dels diccionaris d’anglés-castellà més antics del món

Josep Tormo dóna a la Biblioteca un dels diccionaris d’anglés-castellà més antics del món
    MÁS FOTOS
    Josep Tormo dóna a la Biblioteca un dels diccionaris d’anglés-castellà més antics del món - (foto 2)

    Una nova joia bibliogràfica s’ha incorporat a la Biblioteca Municipal d’Alcoi gràcies a la generosa donació del professor Josep Tormo Colomina. Es tracta del llibre A Dictionary, Spanish and English, and English and Spanish, containing the signification of their words and their different uses; together with the terms of arts, sciences, and trades..., imprés a Londres l’any 1778. Es tracta d’un dels diccionaris anglocastellans més antics del món; el quart diccionari que va vore la llum durant el segle XVIII, després dels diccionaris confeccionats pel capità John Stevens (1705-1706) i pels espanyols Pineda (1740) i Giral Delpino (1763), els quals eren professors de castellà a Londres. Per orde d’antiguitat, estaríem parlant del sisè diccionari anglés-castellà des dels primers diccionaris de Richard Percival (1591) i John Minsheu (1617).

    Giuseppe Marco Antonio Baretti (1719-1789), conegut a Anglaterra amb el nom de Joseph Baretti, va ser un crític literari italià i autor de dos diccionaris d’idiomes de traducció influents. Al seu país natal va convertir-se en un expert en literatura i crítica literària, però els seus escrits eren tan polèmics que va haver d’abandonar Itàlia. Durant molts anys va portar una vida errant fins que va arribar a Londres, on va residir fins la seua mort. Ací va ser nomenat secretari de la Reial Acadèmia de les Arts, i va conèixer prestigiosos intel•lectuals com Samuel Johnson i David Garrick.

    Des de la Biblioteca Municipal i en nom de l’Ajuntament, el regidor de Cultura Paco Agulló ha volgut “agrair aquesta donació, així com tantes altres que ens fan a diari i que ens permeten garantir la conservació del patrimoni bibliogràfic de la nostra ciutat. Josep Tormo és tota una referència en l’estudi de les nostres comarques, i a més del seu treball ens llega a tots els alcoians obres que són autèntics tresors per a la nostra Biblioteca”.

    Subir